Saturday 17 September 2016

Orang Besar II

Cerita hal politik dan ekonomi negara islam. Saya sering merujuk OIC Annual Economic Outlook/ Report sejak 2010. Umumnya negara2 islam masih jauh ketinggalan dlm banyak aspek terutama ekonomi dan pendidikan.

Dulu saya pernah usahakan biasiswa utk pelajar dari Mindanao supaya mereka dapat belajar dan pindah balik ilmu baru. Usaha dibuat dgn kerjasama pejabat Gabenor Mindanao dan Kedutaan Filipina.

Daripada 20 biasiswa ditawarkan hanya 2 pelajar sahaja datang mendaftar dan telah tamat. Yang lain tidak datang kerana berlaku perebutan tempat antara bbrp puak.

Semasa ke Manila dulu wakil bbrp pihak mahu berjumpa. Saya tolak kesemuanya dan beritahu selesaikan sendiri masalah dalaman. Hingga kini tiada penyelesaian dan tawaran pun telah ditutup.

Saya juga pernah usahakan kerjasama dgn Acheh selepas bencana Tsunami. Diskaun yuran PG untuk pegawai2 baru kerajaan dan latihan eksekutif kpd 40 juruaudit. Alhamdulillah semua tamat.

Namun bbrp pelajar PhD mereka tidak menamatkan pengajian. Bila dilihat kembali kebanyakan mereka mempunyai pertalian dengan orang besar/berpengaruh.

Semasa ke Bangladesh juga ramai yang datang berjumpa untuk bekerjasama. Wakil dari Maldives juga pernah bertemu. Namun terpaksa ditolak kerana saya melihat tiada kejujuran.

Dalam proses tersebut saya berkesempatan mengenali ramai orang2 besar mereka. Ia suatu pengalaman berharga dalam mengenal erti perjuangan, kejujuran dan amanah...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment