Thursday 8 September 2016

Kemaluan

Pagi ni selesai tulis report tesis. Pastu join anak2 buah main futsal sekejap. Kudrat dah takde tapi main sajalah bagi anak2 buah hepi. Rehat sebentar sebelum sambung kerja. Petang ni pula ada meeting board anak syarikat.

Nak sentuh sikit pasal potensi sebab ramai dok sembang bab ni. Cuma soal aku potensi apa yang nak diserlahkan. Kalau macam sifat2 Nabi jujur, amanah, fatonah dan tabligh aku setuju lah. Aku bukan ustaz tapi aku fikir ini sifat2 asas yang perlu ada utk bentuk jati diri. Perkara lain tentu akan jadi lebih mudah jika sifat2 tadi terbentuk indah. Kalau setakat nak serlah potensi hebat bercakap tonjol diri bagi kat orang politik sudah la. Juga soal metod bagaimana untuk serlahkan potensi. Bab ni aku tak pandai tapi ada yang aku setuju dan ada yang tidak.

Kawan aku dulu pernah tulis sajak. Dia budak sastera. Menarik gak tajuk dia tak silap aku pasal kemaluan. Aku tak berapa nak ingat sangat tapi lebih kurang macam nilah.

Kita tiada kemaluan...
Kita tidak malu mengambil perkara yang bukan hak
Kita tidak malu mengadu domba meraih simpati
Kita tidak malu menipu diri dan orang lain
.
.(bait2 lain aku dah lupa)
.
Kita semakin hilang kemaluan...

Teringat juga komen seorang profesor dari barat. Dia kata dia hairan kenapa isu rasuah banyak berlaku di negara2 islam sedangkan di kebanyakan negara islam rakyatnya patuh pada agama tidak sepertimana di negara2 barat. Macam cerita dalam artikel di bawah lah. Silap kita di mana...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment