Tuesday 20 September 2016

Beruk

Cerita dongeng

Ada sebuah kg yg diberi nama kg beruk kerana banyaknya beruk di kg berkenaan. Beruk2 di kg tsbt tiadalah tinggi pendidikan mereka. Sekadar jaguh kg saja.

Raja beruk yg sedikit cerdik menggaru2 kepala berfikir camana nak melahirkan beruk2 yg lebih cerdik. Jika terus tinggal di kg tsbt tiadalah mereka menjadi pandai.

Dikumpulnya wang ringgit yg ada di klgn beruk2 di kg tsbt. Kemudian dipilih bbrp ekor beruk betina dan jantan utk dihantar berkursus di tempat yg jauh penuh berilmu.

Habis sepurnama pulanglah beruk2 tsbt dgn sijil masing2. Raja beruk sgt gembira dan berharap beruk2 tsbt akan menjadi cth teladan dan dpt pula melatih beruk2 lain menjadi pandai spt mereka.

Fikirnya mereka juga boleh memberi latihan kpd beruk2 di kg2 berdekatan dan membantu menjana pendapatan kpd kg berkenaan selain utk diri mereka sendiri.

Lagipun pemergian mereka dulu ditanggung hasil wang yg dikumpul dari kalangan beruk2 di kg tersebut jua. Jadi apalah kiranya mereka kembali menabur bakti.

Maka dipanggilnya mengadap beruk2 tsbt. Dgn senyum raja beruk menyampaikan hasratnya. Tlg sediakan modul teknik memetik kelapa moden yg kamu pelajari utk latih beruk2 di kg kita dan kg berdekatan.

Si beruk betina dgn bangga berkata ianya mudah saja tapi berapa tuan mahu bayar atas usaha2 saya. Si beruk jantan pula menambah modul tsbt nanti adalah hak kami kerana kami lah yg akan mengusahakannya.

Maka terperanjat beruklah raja beruk mendengar kata2 beruk betina dan jantan tsbt. Sungguh tidak mengenang budi. Sambil berlalu kecewa berkatalah raja beruk di dalam hati NATE BERUK SUNGGUH MU BERUK

Selamat malam...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment