Sunday 4 September 2016

Masa Depan

Baru2 ni baca berita pasal CIMB dah tutup 23 cawangan sejak setahun lepas. Bank2 lain pun dah kecilkan saiz juga. Kilang2 pun katanya banyak juga dah pindah ke negara2 jiran yang kos buruh nya lebih rendah macam Vietnam dan Myanmar. Kilang2 tempatan lebih suka ambik buruh asing. Katanya orang tempatan tak mau kerja kuli. Lebih suka jadi drebar UBER/GRAB. Aku perati majlis daerah/bandaran pun dah gaji mat bangla potong rumput dan kutip sampah. Sambil kutip sampah sempat juga kenyit mata kat bibik dok sidai kain. Gatal depa2 nih. Gomen pun banyak dah beku pengambilan kakitangan baru. CUEPECS pula nak tambah usia persaraan. Lagu mana gamaknya masa depan. Kalau ikut Maybank IB Research kadar pengangguran tahun 2016 purata 3.5% banding 3.2% tahun 2015. Naik sikit tapi masih ok rasanya.

Dulu aku rajin ke India. Ada sekali tu aku tanya kawan India aku pasal apa aku tengok kerja yang mudah pun depa guna ramai pekerja. Sambil senyum dia kata di India ni ramai orang tapi kerja sikit. Jadi depa upah ramai orang supaya ramai dapat merasa gaji walaupun sorang dapat sikit ja. Gitu lah ceritanya. Faham ka kaitan dengan cerita kat atas tadi? Jadi bos kat sana macam best jer. Nak order apa2 depa tekan loceng ja. Berdesup porter mai tanya dengan sopan. Walaupun nasi beriyani depa sedap tapi aku tak mau pi dah India sebab kaciwa. Tiga kali pi sekali pun tak jumpa awek yang macam Kajol ka Rani Mukerjee ka. Lekeh2 pun nak tengok yang macam Karisma Kapoor...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment