Saturday 3 September 2016

Mak Mertuaku

Masuk hari ni dah 3 minggu mak mertua dok rumah. Biasa paling lama pun 3 hari ja. Jadi adalah peluang kami jaga dia yang dah makin uzur. Alhamdulillah setakat ni dia belum bersungut lagi nak balik kampung. Weekend ni anak mak mertua gi kursus. Aku pun free tak outstation mana2. Jadi boleh la sembang macam2 cerita termasuk pasal kerja. Dia tanya tak penat ke sebab selalu nampak aku sibuk? Nak buat camana dah tanggungjawab. Kerja pun ibadah. Ni kira jawapan beradab menantu la. Tak rasa nak tukar balik kampung ke? Gulp soalan cepumas ni. Fikir juga jawab aku pendek. Boleh makan nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu dan nasi tumpang hari2. Lama lagi ke kena jadi bos? Tak lama dah lagi 23 bulan habislah kontrak. Lepas tu boleh jadi pensyarah biasa balik mengajar macam orang lain. Molek la tu kata dia. Jadi oghe besa ni payoh silap gak oghe pakat maroh. Aku bagitau aku cadang nak ambik cuti 9 bulan habis kontrak nanti. Nak buat apa cuti lama2? Macam2 boleh buat. Dok cadang nak tulis buku. Nok tulih pasa gapo? Tulis pasal macam2 dah siap dalam 100 mukasurat. Ado ko oghe nok baco? Harap2 adalah. Tak pun rasa nak merantau ke luar cari pengalaman dan angin baru tapi tak tau lagi ke mana. 23 tahun kerja di UUM belum pernah cuti sabatikal lagi. Seronok juga sembang dengan orang tua. Banyak juga dapat nasihat untuk bekalan kita yang juga semakin berusia...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment