Wednesday 11 May 2016

Kita Berubah

Dah 6 hari aku berteman demam dan selsema, menemani tidur bangun aku. Sambil melayan sengal2 badan aku belek2 koleksi buku bukan akademik. Masih banyak yang aku belum khatam.

Suatu ketika dulu dunia aku hanya akademik. Di kala penyelidikan dan penerbitan masih asing di kalangan pensyarah, aku yang masih muda mentelaah sendirian dan mencari guru yang hanya segelintir sebagai rujukan. Aku memilih kepayahan dari alasan. Hampir setiap hari selepas isyak aku sambung mentelaah, mengkaji dan menulis hingga lewat malam.

Dunia berubah aku pun mula merubah. Banyak persoalan kehidupan mulai muncul. Dunia akademik aku lihat semakin berbeza. Mudahnya begitu mudahnya begini. Cepatnya begitu cepatnya begini. Di kala kegilaan ramai aku ternampak virus mula menular dan ikhlas makin menjauh.

Aku cuba mencari dan membaca buku2 tentang manusia. Ilmunya masih banyak berkiblat barat. Pengurusan, kepimpinan, tadbir urus, motivasi dan pembangunan diri segala bagai. Persoalan semakin banyak dan aku mula gatal menulis namun selalu terhenti di separuh jalan.

Aku mula mencari dan membaca buku2 agama. Terasa sukar bagi si jahil memahami pengkisahan dan terjemahan berat2. Sekitar 2008 aku terjumpa koleksi buku Life is an Open Secret karya Zabrina. Buku pengkisahan kehidupan yang disokong ayat2 al-quran dan hadis2 sahih. Ia mudah dan menusuk kalbu. Karya Zaaba lebih menggetar jiwa berbanding karya Dale Carnegie.

Perjalanan ke Manila 2009 menjadi detik bersejarah. Menjadi satu2nya muslim di persidangan yang dihadiri ratusan ahli akademik katolik seluruh dunia. Mereka begitu kuat di kala kita berpecah terbelah atas pelbagai isu remeh. Tiba2 si jahil jadi bersemangat...

Aduh hidung mula tersumbat lagi. Sambung lain kali lah
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment