Wednesday 25 May 2016

Bos

Aku pernah dijemput sebagai ahli panel forum mengenai kepimpinan. Pandangan aku hanya bersandarkan sedikit pengalaman dan pembacaan sebab tidak pernah hadir kursus atau latihan kepimpinan secara formal. Sejak mula2 jadi pensyarah tahun 1995 dulu adalah perkara biasa bagi aku menegur dan memberi cadangan balas kepada bos jika ada yang aku rasa kurang sesuai. Biasa aku pergi jumpa bos lepas meeting dengan hujah2 aku. Ya lah dalam meeting tak boleh nak lebih2 dgn bos. Memang aku keras kepala. Namun hubungan aku dgn kesemua bos tidak pernah ada masalah. Kalau ada perbezaan pandangan ia hanya berkait soal kerja bukan peribadi. Bila aku sendiri mula dilantik memegang jawatan pentadbiran bermula sebagai penyelaras tahun 1999, aku masih melakukan perkara sama dengan bos2 yang lebih besar. Kalau bos tak setuju aku balik buat homework lagi cuba yakinkan dia. Begitu juga sebagai bos aku mengharapkan anak2 buah aku melakukan perkara yang sama. Bukan main angguk ja atau sekadar komen dari jauh tetapi turut memberi cadangan balas yang lebih baik. Bos tentu tidak arif dalam semua perkara. Aku fikir hubungan pekerja dengan bos perlu ada kejujuran dan interaksi timbal balik secara profesional untuk kebaikan organisasi bukan loyal membabi buta. Bagi aku tak salah untuk sekali sekala rasa geram dan marah kat bos. Lepaskan kegeraman kat bos secara positif dgn berusaha lebih kuat. Aku mungkin salah tapi itu cara aku. Sebenarnya aku dah malas nak menulis sebab dah beberapa kali di salah petik dan tafsir. Baca fikir baru hadam. K bye

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment