Sunday 21 August 2016

Berkongsi Ilmu

Semalam aku tulis aku tak pernah mimpi jadi pensyarah. Ianya adalah kebetulan. Adakah aku menyesal? Tidak malah amat bersyukur dengan peluang menimba ilmu. Semuanya percuma. Pensyarah aku fikir satu profesion yang memberi keuntungan dunia dan akhirat. Peluang menabur bakti mencurah kembali sedikit ilmu yang ada. Bukan hanya kepada pelajar tapi juga masyarakat. Jadi aku agak sentap bila ada pensyarah kedekut ilmu. Jangan lupa berkongsi ilmu itu juga proses menambah ilmu. Menambah nilai ilmu orang tidak mengurangkan ilmu kita. Apa nak ditakutkan. Apatah lagi ilmu yang ada diperolehi percuma. Siapa yang menghantar kita ke dalam dan luar negara berkursus ke Cambridge, Harvard, Kellogg dan segala bagai. Ilmu tersebut tentunya untuk dikongsi bukan untuk menetap rezeki. Juga jangan berkira sangat soal bayaran. Jika ada itu rezeki dunia. Jika tiada maknanya itu rezeki akhiratlah. Wallahuaklam...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment