Saturday 13 August 2016

Baca

Mgu lepas sembang dgn adik2 junior. Mcm2 topik keluar hampir 2 jam juga. Aku kongsi lah sedikit apa yg aku tahu. Last sekali depa tanya camana aku blh tahu apa yg depa tak tahu. Sbnrnya ilmu yg aku ada sikit sgt ja pun. Masih terlalu byk yg aku tak tahu dan perlu belajar. Cuma nasihat aku dlm mencari ilmu jgn malas membaca. Makin byk baca makin kita sedar ilmu yg kita ada sbnrnya sikit sgt. Juga jgn kedekut beli buku dan berkongsi ilmu. Tiap thn gaji naik patut tmbh jumlah buku. Juga kena merendah diri rajin jumpa orang berilmu dan byk bertanya. Cuba lihat rakyat negara maju. Mereka berkepit dgn buku setiap masa. Main phone pun dia orang masih membaca update ilmu melalui google, facebook, tweeter, instagram dll. Cuba kita semak senarai fb friends yang dapat bantu kita tambah ilmu melalui posting2 yang berilmiah. Kecualilah kita ni peminat berita2 sensasi mcm harian metro. Rakyat negara2 maju juga suka mengembara. Mereka belajar perkara baru di tempat orang bukan giler shopping mcm kita bila berpeluang ke luar negara. Apa lagi jika kita pensyarah. Kena baca juga ilmu di luar bidang baru nmpk dunia scr lbh luas. Berkurung dlm bilik membaca artikel2 akademik shj tidak akan membawa kita jauh dlm kembara ilmu. Ingatan utk diri sendiri juga. Wallahuaklam.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment