Saturday 22 October 2016

Perangkap

Arwah bapa saya dulu berkhidmat dalam askar melayu. Sebagai anak askar saya juga pernah bercita2 menjadi askar seperti bapa saya. Paling tidak pun polis.

Semasa sekolah menengah saya pernah masuk kadet polis selain dari silat gayung. Seronok dan terasa hebat bila ada perbarisan dan pertandingan menembak.

Itu cerita lama. Yang saya nak cerita sebenarnya mengenai speed trap. Saya perasan trip ke KL kali ni banyak pula abang2 polis segak memegang kamera.

Speed trap saya kira penting bagi mengurangkan kadar kemalangan. Maka di luar negara kamera diletakkan di tempat2 yang berisiko tinggi kemalangan.

Kawasan2 sekolah dan tumpuan orang ramai, jalan2 kampung atau persekutuan. Selekoh2 merbahaya juga di simpang tiga atau empat. Kalau saman tiada diskaun.

Di negara kita lain pula ceritanya. Kamera diletakkan di lebuhraya lurus. Tidak nampak pula di selekoh2 bahaya seperti di Jelapang yang banyak meragut nyawa.

Keluar dari Smart Tunnel semalam pun terkejut beruk saya tengok abang polis duduk mencangkung sambil membelek kamera. Nasib baik patuh had laju.

Memang sukar memandu 110km/j di lebuhraya sebaik lebuhraya negara kita. Selamat berhujung minggu dan berhati2 bila memandu.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment