Tuesday 25 October 2016

Adab dan Hati I

Adab dan Hati I

Beberapa hari sebelum viva PhD saya berbincang dengan penyelia saya mengenai soalan2 yang bakal dikemukakan oleh pemeriksa.

Habis berbincang beliau menyuruh saya pulang dan memberi nasihat tiada apa perlu dirisaukan. Get a good rest and sleep well, katanya.

Tiba hari viva, saya diperkenalkan kepada kedua2 pemeriksa oleh penyelia saya. Tiada pengerusi tiada pencatat. Hanya saya, penyelia dan dua pemeriksa.

Kami berbual mesra beberapa minit sebelum pemeriksa bertanya adakah saya telah bersedia. Selepas itu barulah sesi viva dimulakan.

Sesi berjalan baik. Soalan2 ditanya dengan lembut dan sopan. Mereka juga amat prihatin. Sesekali bertanya jika saya mahu berehat sebentar.

Selepas sejam saya diminta keluar dan dipanggil kembali 5 minit kemudian. Mereka bertiga dengan senyum lebar memberi ucapan tahniah.

Pengalaman ini mengingatkan saya untuk sentiasa cuba memberi pengalaman yang baik kepada pelajar ketika sesi viva.

Pengalaman kedua ketika saya membentangkan kertas kerja di European Conference on Accounting Information Systems.

Ia persidangan berprestij dihadiri ramai pakar dalam bidang saya. Bil kertas kerja terhad kepada 30. Rupanya saya seorang saja pelajar PhD yang terpilih.

Ada seorang profesor bertanya kepada saya satu soalan. Oleh kerana gugup berdiri di hadapan ramai profesor saya gagal menjawab dengan baik.

Habis sesi beliau datang berjumpa saya memohon maaf berkali2 kerana soalanya telah menyusahkan saya. Kami kemudian menjadi rakan baik.

Begitulah mereka. Bagaimana kita? Tunggu bahagian II...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment