Sunday 10 July 2016

Sejarah

Jumpa sahabat lama. Sama2 belajar di UKM dulu. Saya budak sains dia budak sastera. Seronok sembang2 santai mengenai isu semasa terutama ekonomi dan politik. Saya kurang arif dan banyak ketinggalan hal politik berbanding sahabat saya ni. Jadi saya ambil peluang tanya beberapa soalan. Umumnya saya kata saya tidak faham dan keliru dengan apa yang berlaku. Kenapa itu kenapa ini. Dia senyum panjang dengar soalan2 cepumas saya. Itu la korang budak2 sains lagak je lebih tapi buta sejarah. Cuba kau baca buku2 sejarah lama. Apa yang berlaku sekarang dah berlaku ratusan tahun dulu sejak zaman melayu Melaka lagi. Malangnya kita tak pernah nak belajar dari kesilapan. Sebab tu penting belajar sejarah supaya kita sedar dan dapat belajar dari kesilapan lampau dan berusaha untuk tidak mengulanginya. Dah kena syarah pulak aku. Teh tarik pun dah rasa tawar

Selamat berbuka puasa

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment