Saturday 16 July 2016

Budaya Tak Sama

Dua malam lepas masa di KL saya sempat ngeteh dengan seorang sahabat lama. Lama juga dia bekerja di luar negara sebelum pulang bekerja di Malaysia beberapa tahun lepas. Saya tanya apa beza budaya kerja di tempat lama berbanding tempat sendiri. Sambil senyum dia jawab aku masih cuba suaikan diri. Kemudian dia tambah, skop kerja aku sebemarnya masih sama tapi aku rasa kerja di sini lebih stress. Saya cuba korek lagi. Dia kata budaya kerja di Eropah, dia orang kerja betul2 masa kerja. Bila cuti dia orang cuti betul2 juga dan tiada siapa ganggu. Dia orang juga tak ada banyak peraturan macam kita sebab konsep 'trust' dan 'accountability' mereka sangat tinggi, tambahnya lagi. Mereka lebih berterus terang bila berbincang. Yang penting mereka juga tidak perlu risau menjaga hati orang2 tertentu. Kali ni senyum dia lebih lama sebelum menambah kita sembang cerita lainlah bro, katanya sambil ketawa. Banyak juga saya belajar dari sembang santai malam tu. Orangnya sempoi ja wpun berjawatan

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment